КРИМІНАЛЬНЕ ПЕРЕСЛІДУВАННЯ МІСЬКОЇ РАДИ
2017 рік не був сприятливий для роботи Турківської міської ради. 18 січня місцевою прокуратурою було відкрито кримінальне провадження по факту закупівлі за кошти обласного бюджету сміттєвоза через систему «PROZORRO». Були вилучені оригінали всіх документів, які стосувалися цієї закупівлі. 9 березня Самбірською прокуратурою і відділом поліції були проведені обшуки у приміщенні міської ради і в помешканнях міського голови, заступника міського голови і голови тендерного комітету.
Згідно ухвали суду, Самбірська прокуратура повинна була вилучити оригінали документів по тендерній закупівлі, які на той час вже були вилучені Турківською прокуратурою. Натомість вилучали все, що їм захотілося, із формулюванням: «Беремо. Буде ще один епізод». В результаті - майже півроку довелося повертати через суди все незаконно вилучене як в особистих помешканнях, так і в приміщенні міської ради.
Одночасно із оперативною групою, «випадково» в Турку приїхало телебачення від Народного контролю і зняло фільм про те, які в Турківській міській раді злодії і як правильно все зробили в Старому Самборі. Суму нанесених збитків озвучив у соціальній мережі Фейсбук голова обласної ОДА. Десятки тролів під вигаданими іменами розповідали про вкрадені і вилучені мільйони, куплені квартири і машини. На фоні цього почалися виклики на допити і підготовка позовів до суду про повернення незаконно вилученого майна, документів і грошей. Вісім працівників ( 15 згідно штатного розпису) як мінімум по 2 рази, їздили на допити у м.Самбір і по кілька разів на суди. Майже два місяці повноцінна робота міської ради була неможлива. Коли через суди (в тому числі апеляційні) вдалося повернути все незаконно вилучене, а самбірська поліція і прокуратура не змогли знайти складу злочину у діях посадових осіб Турківської міської ради - матеріали кримінальної справи були терміново передані до Львова, створена нова група слідчих і прокурорів (чотири слідчі і п'ять прокурорів), і процеси розпочалися знову. Тепер працівники міської ради їздили до Львова на допити. До речі, свої кримінальні справи по закупівлі сміттєвозів за гроші обласного бюджету, крім нас, отримали м.Старий Самбір, м.Хирів, м.Добромиль, с.Бабино.
У липні 2017 року Львівський апеляційний суд виніс ухвалу, якою визнано незаконним вилучення всіх документів Турківської міської ради і зобов'язано слідчі органи повернути документи. До сьогоднішнього дня документи не повернуто. В кінці серпня мені, як міському голові, було оголошено підозру, накладено домашній арешт і з другої спроби відсторонено від виконання посадових обов'язків. Чотири місяці для мене було обмежено спілкування із працівниками міської ради.
Крім того, регулярно до міської ради приходив місцевий представник відділу боротьби з економічною злочинністю А.Сливар і вишуковував нові сліди злочинної діяльності міської ради.
Всього у 2017 році я особисто взяв участь у 21 судовому засіданні (зараз це вже 28). У грудні матеріали по мені виділили в окреме провадження і передали до суду за ч.2 ст. 364 КК України. Зараз матеріали знаходяться у Турківському суді і очікується призначення дати початку розгляду справи. Суддя І.Федитник, який мав розглядати цю справу, вийшов на пенсію. Суддя Л.Кріль відмовився розглядати цю справу з мотивів особистої неприязні. Зараз справу передано на розгляд судді Т.Строни. Якщо вона відмовиться, розгляд справи буде відбуватися у м.Самбір, або у м.Львів.
23 березня 2018 року відбувся черговий обшук у приміщенні Турківської міської ради, у рамках цього ж досудового розслідування, у кримінальному провадженні від 18.01.2017 року «з метою відшукання та вилучення речей та документів, а саме: рішень бюджетної комісії; рішень сесії; плану державних закупівель; протоколів тендерної комісії, звітів; проектно-кошторисної документації; договорів купівлі-продажу, підряду, технагляду; актів виконаних робіт; видаткових накладних; платіжних доручень; актів списання товарно-матеріальних цінностей щодо, придбання та встановлення автобусної зупинки, спортивного майданчика, підсипної суміші, реконструкцію освітлення у місті, вивезення сміття, прибирання доріг; дорожні листи; договору оренди земельної ділянки; державні акти; банківські виписки щодо отримання коштів за оренду землі від А.Р.Громик, документи та їх проекти, що стосуються підготовки та вчинення злочину та чорнові записки» - і все це за період від 01.09.2017 по 28.02.2018 року.
Як бачимо, «злочинна діяльність» міської ради за період від першого обшуку значно розширилась. Суд дав погодження на вилучення майже всіх документів, які ще не вилучали у міській раді, чітко вказавши, під які статті треба шукати - ч.1 ст.366, ч.3 ст.191 КК України. Обшуки проводила група, у складі 8 чоловік. Перелік вилучених документів вмістився на 18 сторінках, і всі вони були добровільно передані слідчій групі на їхню вимогу. Забрали і оригінали, і копії. Згодом суд зобов'язав прокуратуру частину з них повернути, а з тих, що вилучені, зробити копії і надати міській раді. Як і рік тому прокуратура не віддала нічого.
Суддя Галицького районного суду м.Львів Стрельбицький В.В., який розглядав клопотання прокуратури на арешт вилучених документів, відмовився зачитувати перелік вилучених документів, мотивуючи тим, що це потрібно читати більше двох годин, а у нього часу нема. Також суддя дорікав представнику прокуратури за таку кількість вилученого, при цьому прокурор не орієнтувався, що то за документи і для чого вони потрібні. У суді ми дізналися, що негласні дії (прослуховування телефонів) ведуться постійно. Судове засідання, як таке, не відбулося. Нам і прокуратурі запропонували написати письмово свої позиції і сказали, що повідомлять про прийняте рішення.
23 березня обшуки і вилучення документів проводилися, крім міської ради, ще у підприємця А.Громик та у Турківському ЖКГ. Коли ми ознайомилися з ухвалою суду про арешт, то були вкрай здивовані. Суддя одним рішенням наклав арешт на всі вилучені у приватного підприємця, житлово-комунальному господарстві і у міській раді -документи, вказавши, що всі вони вилучені у Турківській міській раді. Звичайно, ми подали скаргу у Львівський апеляційний суд. Рік тому в апеляційних судах Львова, розглядаючи наші скарги на рішення судів першої інстанції, у яких були допущені явні, грубі порушення, старалися хоча би імітувати законність, скасовуючи незаконні рішення першим пунктом і даючи можливість їх виправити і узаконити другим пунктом. На цей раз, незважаючи на явну незаконність рішення про арешт документів, апеляційний суд (головуючий суддя РЕВЕР В.В., судді - Урдюк Т.М. Головатий В.Я.) визнав рішення законним. Ми отримали ухвалу апеляційного суду в якій жодним словом не згадано про те, що у нас вилучили чужі документи, яких у нас не було. Судді просто проігнорували основний аргумент нашої скарги, узаконивши тим самим незаконне попереднє рішення. Цікаво, кому і яким чином вдалося переконати спочатку суддю Галицького районного суду а потім ще й трьох суддів апеляційного суду, прийняти таке рішення. Цей «хтось» має переконливі аргументи, бо це відбувається не вперше.
Відповідаючи в апеляційному суді на запитання суддів про злочинну діяльність міської ради, прокурор розказав про те, що в місті сміття не вивозиться, а спідометри накручуються і крадеться бензин, купуються люки і не ставляться на місце, шифер зберігається в одного із заступників голови, і кояться інші злочини. Коли судді запитали прокурора, яке це відношення має до закупівлі сміттєзбиральної машини, той повідомив, що всі ці злочини їм стали відомі в процесі прослуховування телефонних розмов, і тому вони вилучили стільки документів, щоб провести експертизи (правда, і сам не знав, які експертизи мають проводити). Думаю, що незабаром будуть оголошені нові підозри і відкриті нові кримінальні справи. Все буде зроблено для того, щоб не дати нам нормально працювати.
Є всі підстави стверджувати, що прокуратура, поліція і суди не одинокі у своєму бажанні паралізувати роботу Турківської міської ради, можливо, просто є інструментом для покарання непокірних чи неугодних владі. Поки силові органи за допомогою судів узаконювали свої дії і збирали «компромат» для кримінальних справ, обласна влада посприяла тому що реалізація двох - із трьох великих інфраструктурних проектів -була зірвана або призупинена у 2017 році
1. ПОЛЬЩА-БІЛОРУСЬ-УКРАЇНА 2014-2020.
Ми вже повідомляли, що у 2017 році Турківська міська рада, разом із партнерами із Бещадського повіту Республіки Польща, стала переможцем у міжнародному проекті у Програмі Польща-Білорусь-Україна 2014-2020. Міська рада мала отримати 926 451.00 євро на реконструкцію комунальних доріг в м.Турка, протяжністю близько 6 кілометрів, із використанням якісного дорожнього покриття та бруківки.
Але комісія у Львові прийняла абсолютно незаконне рішення. Члени міжнародної комісії (представники обласної ради), очевидно виконуючи чиїсь вказівки (за словами голови Турківської РДА О. Лабецького, цим процесом керував голова Львівської обласної ради О.Ганущин), запропонували викреслити Турківську міську раду з числа переможців і зменшити суму проекту на 1 млн. Євро, залишивши лише гроші для поляків. Замість міської ради, вони вписали Турківську районну раду, яка не мала до підготовки, участі і перемоги цього проекту ніякого відношення. Районна рада взяла на себе «м'яку частину» виконання проекту (рекламу того, як поляки реалізовують проект за європейські кошти). Обласна рада поспішила привітати районну раду з перемогою. Якщо би Турківська районна рада відмовилася підписати цей проект у такому вигляді, місто би мало шанс отримати свої гроші, бо цей проект є виключно партнерським. Але районна рада не відмовилась (не можна підводити польських партнерів). Натомість їм виділили якусь суму на розроблення проектів по ремонту доріг у районі. 50 тисяч гривень районна рада виділила міській раді на ремонти доріг з районного бюджету.
Один мільйон євро, за який мав бути проведений ремонт міських доріг, був повернутий у Польщу
Те, що сталося - це грабунок, але грабунок не простий, а «вишуканий», бо крайніх нема. Все було чітко сплановано. Рішення комісійне, комісія міжнародна, а скарга приймається тільки від бенефіціара №1, тобто тільки від поляків. Наші партнери неофіційно повідомили, що вважають це зведенням політичних рахунків і не хочуть у це втручатися. Наші листи і скарги залишилися просто листами. Це ще одне свідчення того, як влада розправляється з тими, хто їй не угодний, хто сміє мати власну думку.
Дуже цікавим і показовим у даній ситуації є коментар, який дав голова Турківської РДА Олександр Лабецький на нараді, що була присвячена відзначенню роковин розстрілу на Майдані. У присутності великої кількості людей він виголосив урок -гроші самі не приходять і нам, щоб отримати фінансування в межах міжнародного проекту, треба було ще три місяці тому їхати в область і домовлятися про це.
З ким домовлятися? З Синюткою? З Ганущиним?..
Наразі, доводиться вносити зміни у проекти ремонту вулиць у сторону зменшення об'ємів робіт і їх вартості. Один великий проект буде розбитий на кілька менших. Першим буде реалізовуватися за власні кошти проект по реконструкції дороги до автобусного вокзалу
2. «РЕКОНСТРУКЦІЯ ОЧИСНИХ СПОРУД КАНАЛІЗАЦІЇ м.ТУРКА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ».
Підрядною організацією «Ві.Ай.Пі. Будівельна компанія», яка виграла тендер у 2014 році, у грудні 2016 року закуплено обладнання, на загальну суму 4,5 млн. грн. Частину придбаного передано на зберігання Турківській міській раді..
У 2017 році Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської ОДА, якому Турківська міська рада передала права замовника з реалізації даного проекту, не подав запит на фінансування даного проекту з коштів, що залишились з виділених у 2016 році (більше 11,5 млн.грн.) і звернувся до Турківської міської ради з листом, в якому не заперечував передачу права замовника Турківській міській раді, оскільки фірма «Ві.Ай.Пі. Будівельна компанія» відмовилася реалізовувати дальше цей проект. Сесія Турківської міської ради в кінці травня прийняла рішення про те, щоби забрати собі права замовника. Але протягом 2017 року обласний департамент так і не передав нам документи і матеріали, зокрема ті, які стосувалися закупівлі і робіт, що проводилися у 2014 році, на суму близько 320000 грн. Насправді жодних робіт не проводилося ані в 2014, ані в 2016 роках. Це підтвердила спільна обласна аудиторська комісія, яка працювала в м.Турка. Ніяких робіт на об'єктах не проводилося взагалі, хоча всі документи на виконані роботи були підписані. За цим фактом правоохоронні органи відкрили кримінальне провадження.
Наразі напрацьовується механізм виходу з цієї ситуації для подальшої реалізації проекту.
3. БІЗНЕС-ПРОЕКТ КАРПАТИ
Це великий міжнародний інфраструктурний бізнес - проект, який передбачає створення площадки для співпраці органу місцевого самоврядування з банками через створення спільних Хедж-Фондів. Була проведена велика підготовча робота, здійснено робочі поїздки до Києва на зустріч із банкірами і бізнес-партнером. У вересні 2017 року планувалася поїздка до Києва у Комерційну Службу США, яка є представником Департаменту Торгівлі США для вручення пропозиції по співпраці і презентації даного проекту. Найстрашнішим для вищої влади у цьому проекті є те, що ці гроші для них були би недоступні. Їх не можна було ні вкрасти, ні маніпулювати ними.
Після оголошення мені у кінці серпня підозри, поїздка стала неможливою і реалізація проекту призупинилася.
Весь розрахунок побудований на тому, щоби нейтралізувати роботу органу місцевого самоврядування, понизити рейтинг керівника і, по можливості, притягнути до кримінальної відповідальності. Для цього були задіяні всі складові репресивного механізму. Ця схема успішно випробувана владою на всіх рівнях. Це шлях до тоталітарного режиму який вибудовується на почутті страху.
Вони прорахувалися. Кожен відповість за свої дії і перед Законом, і перед Богом. Цей час наближається. Не потрібно боятися. Потрібно побороти в собі раба, щоб стати вільним і збудувати Вільну, Багату, Світлу, Незалежну Україну.
Геннадій КОГУТ,
Турківський міський голова